Reisverhalen van Linda

Je droom verwezenlijken (deel 2)

In mijn vorige bericht kun je lezen wat mijn droom is en dat ik deze aankomend jaar wil gaan verwezenlijken. Ik heb enige tijd geleden een hotel benadert en ik kreeg positieve respons van hun. Alles gaat daar natuurlijk wel op een Turks tempo, dus duurt het soms wat lang voordat ik weer een reactie krijg.

Afgelopen week heeft het desbetreffende hotel aangegeven een werkvisum voor me aan te willen vragen. De meeste Europeanen werken gewoon zwart in Turkije, dit heeft zo zijn voor en nadelen. Het grootste nadeel is dat als er controle is in het hotel jij je op je kamer moet verstoppen omdat je werkt op je toeristenvisum en dat is niet toegestaan. Tevens moet je met een toeristenvisum eens in de 3 maanden terug naar Europa om je visum te verlengen. Met een werkvisum (werkvergunning) werk je legaal en kun je een tijdelijke verblijfsvergunning aanvragen.

De meeste hotels doen dit niet omdat het geld kost en het een hoop tijd en administratieve rompslomp met zich mee brengt. Ik weet echter dat er vorig jaar veel controles zijn geweest in het hotel waar ik was en aangezien we nu nog ruim de tijd hebben is het verstandig van het hotel dat ze een werkvisum aan gaan vragen. Natuurlijk ook voor mij een pluspunt dat ik gewoon rond kan lopen en niet mezelf hoef te verantwoorden tegen de politie als ik die op straat tegenkom.

Het aanvragen van een werkvisum (vergunning) is niet zo 1,2,3 gedaan. Mijn toekomstige baas gaat het visum aanvragen vanuit Turkije zodat de kosten voor hem zijn. Ik moet nu een aantal documenten (diploma, bewijs van goed gedrag laatste werkgever, e.d.) laten vertalen naar het Turks en laten ondertekenen door het Turkse consulaat in NL. En aangezien hun werktijden van 8:30 tot 12:00 zijn, zal dit nog wel even gaan duren! Een visum aanvraag moet je minimaal 2 maanden voor vertrek doen omdat de procedure zelf nog zo'n 90 dagen in beslag neemt. Met een beetje geluk kan ik dan rond maart/april beginnen.

Natuurlijk hou ik er rekening mee dat het ook niet door kan gaan, ik weet hoe dat gaat bij die hotels. Je bent er pas helemaal zeker van als je een ticket hebt gekregen. Mocht het onverwachts niet doorgaan heb ik nog een aantal hotels achter de hand waar ik dan graag zou werken, alleen dan wordt het waarschijnlijk toch zwart werken.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!